Een persoonlijke respons of een standaardantwoord via app?

Lost AI nu ook juridische problemen op?

Er bestaat al een virtuele jurist voor ondernemers. Zijn naam is Lee & Alley. Deze geeft in enkele seconden een antwoord op een juridische vraag. Volstaat dit?

Artificiële intelligentie kent al vele toepassingen en zal zeker nog uitbreiding kennen. Op het vlak van juridisch advies zijn er een aantal zaken die standaard kunnen genoemd worden. Toch blijft het opletten. Elke situatie is immers anders.

Op welke vraag had u een antwoord gewenst? Een gestandaardiseerd of specifiek antwoord?

Ik kan mij bv. voorstellen dat een tool de berekening kan maken van de door uw werkgever in acht te nemen opzeggingstermijn op basis van de bestaande wetgeving. Maar ook hier kan zich een probleem stellen als geen rekening wordt gehouden met de eventueel contractueel overgenomen anciënniteit. Dit zal altijd gecheckt worden door een juridisch adviseur.

Typecontracten bestonden al, maar dikwijls worden hierin aanpassingen onderhandeld. Wat als u hieromtrent nog specifieke vragen heeft?

Sociale secretariaten werken uiteraard met geautomatiseerde loonberekeningstools, maar de medewerkers gaan soms de mist in wanneer een situatie moet gereconstrueerd worden omdat ze de achterliggende formules niet echt meer beheersen. Trouwens, dat een sociaal secretariaat uw loonberekening maakt, is geen garantie dat alles juist wordt betaald. Het sociaal secretariaat handelt immers in opdracht van uw werkgever. Het is dus nog altijd mogelijk dat bv. enkel vakantiegeld op commissie nooit wordt betaald.

Interessant of gewiekst?

In ZO-magazine van 26 april 2018 geeft Matthias Dobbelaere-Welvaert dan ook toe dat correct juridisch advies belangrijk is, maar dat de chatbot Lee & Alley daarom nog niet de meest menselijke oplossing kan suggereren of niet kan aangeven dat er nog een andere oplossing mogelijk is die economisch of sociaal interessanter kan zijn voor de ondernemer.

Wat mag dat kosten?

De vergelijking van de kostprijs tussen een maandbedrag voor het gebruik van de chatbot, waar wellicht met jaarcontracten wordt gewerkt, met het uurtarief van een advocaat gaat ook niet helemaal op. Met een eenmalig advies van een gespecialiseerd advocaat is uw probleem misschien volledig naar wens opgelost, rekening gehouden met alle elementen, terwijl u anders aan een abonnement vasthangt dat u voor gestandaardiseerde antwoorden uiteindelijk ook veel kost omdat u er wellicht op geabonneerd zal blijven gedurende een bepaalde periode. Het is tenslotte zoals streaming van muziek, u leent slechts de muziek zolang uw abonnement loopt, maar u wordt er nooit eigenaar van zoals door de aankoop van een cd.

Grappig detail wat Lee & Alley betreft: u kan nog terecht bij de human helpdesk voor bijkomende juridische vragen. Voorlopig is de mens dan toch nog niet volledig vervangbaar.